10 טיפים לבחירת הגן נכון בשבילכ/ן

*המאמר כתוב בלשון נקבה מתוך אג'נדה המבקשת שיוון דרך שפה, אך מיועד לחלוטין גם למין הגברי!

כולנו מכירות את תחושת חוסר האונים. תקופת הרישום הגיעה, ואיתה… מאמר טיפיםהלחץ. האם נספיק גם אנחנו להתקבל ל"גן הכי טוב בשכונה?" אחת הבעיות הגדולות שלנו היא שאנחנו רושמות את הילדים תוך לחץ שיווקי של הגנים המבקשים לסגור את הרישום בהקדם. העולם התחרותי בו אנו חיות משפיע עלינו גם בבחירות הכי חשובות בחיינו. כולם רוצים להיות בגן הכי מבוקש, אבל.. האם הגן הזה מתאים לצרכים שלי בכלל? לא סתם כותרת הפוסט מסתיימת במילים "הגן הנכון בשבילכם/ן". לפני הכל, נבין- אין גן הכי טוב, יש גן הכי טוב עבורנו.

בחירת סדר עדיפויות- כולנו רוצות את הגן המושלם. אבל… כנראה שאין דבר כזה. לכל גן יתרונות וחסרונות. ערכו רשימה ובה כתבו את הדברים שחשוב לכם שיהיו בגן: הכשרה לגננות, חצר גדולה, גן נקי, חוגים וכדומה. לאחר מכן, היו כנות עם עצמכן ובחרו בשלושת הדברים שהכי חשובים לכן. שאלו את עצמכן- על מה אני מוכנה להתפשר

הנהלת הגן– הנהלת הגן היא זו שמתווה את הלך הרוח בגן. גן טוב ימדד בייצוג ערכי ההנהלה דרך הצוות החינוכי. עליכן לבדוק- האם מנהל/ת הגן נמצא/ת בגן? או שמנהלים אותו בשלט רחוק?  נוכחות ההנהלה מצביעה על כך שיש מי שאחראי שהדברים מתקיימים לפי סדר מסויים, שיש בקרה ואכיפה בגן. אפשר גם ללמוד מכך- האם מנהל/ת הגן עוסק/ת רק בשיווק ומכירה? או שהיא/הוא חלק משמעותי מהבניית הדרך החינוכית בגן.

חשוב מאוד שתתחברו למנהל/ת ולא רק לצוות המחנכות. אלה, באות והולכות… ומה יקרה אם בחרת גן בו החברת רק לגננת, אל זו… עוזבת? פני ההנהלה כפני הגן. חשוב שתתחברו להנהלה- היא זו שמתווה את הדרך. שאלו את עצמכם- האם עומד/ת מולי איש/ה בעל/ת עמדות מוצקות? אם כן, זה אומר שיש יציבות בגן, יש דרך חינוכית בה הולכים. ומה קורה אם המנהלת "נכנעת" לדרישות ההורים? חשוב שנבדיל בין מנהלת הקשובה לצרכי ההורים מתוך דיאלוג תמידי, לבין גננת שמאפשרת להורים, במידה זו או אחרת, לנהל את הגן. היינו רוצים שמי שמנהל את הגן של הילדים שלנו יהיה בטוח בהחלטות שלו, זה מצביע על מקצועיות.

אקלים ושפה– הסתכלנה סביבכן- היכן המשחקים? הם גבוה מעל הילדים? או שלילדים יש גישה אליהם? הילדים משחקים? הצוות מאפשר מגוון של משחקים? אנחנו יכולות להבין אם מטרת הצוות היא לאפשר לילדים לשחק משחק חופשי, או שיש דאגה יתרה מהלכלוך ובלאגן? נסו להקשיב לאוירה בגן. האם יש צעקות והרמת קול? או שיש אוירה נעימה…חשוב שיהיה רעש בגן, כן רעש! ילדים עושים רעש, הם עדיין לא בצבא ולא אמורים להתנהג כחיילים… יש צחוק בגן? האם הילדים נראים עסוקים? או שהם אבודים במרחב?  בדקו איך נראת התקשורת בין הילדים: ילדים לומדים דרך modeling – דוגמא אישית. אם הגננות נעימות, ומדברות באופן מכבד, אנחנו נראה גם את ילדי הגן מדברים בשפה מכבדת זה לזה. גן שבו יש תקשורת תוקפנית יאופיין גם בתוקפנות בין הילדים לבין עצמם.

המחנכות– שאלה שאני נתקלת בה רבות היא "האם הגננות מוסמכות?". אין ספק שישנה חשיבות רבה לגורם מקצועי בעל ידע בחינוך ובטיפול בגן, עם זאת הסמכה לא בהכרח תעיד על טיב החינוך. ודאו שיש לפחות מחנכת אחת בעלת תואר ראשון בחינוך בגן. בחנו את המחנכות- איך הן מתקשרות בינן

מאמר טיפים 2

הגננות מדברות בגובה העיניים?

לבין עצמן? בכבוד, או בזלזול? איך הן מתקשרות עם הילדים- האם הגננות מדברות אל הילדים בגובה העיניים? (בשני המובנים) האם הילדים פונים לגננות לקבלת עזרה או חיבוק? באיזה טון הגננות עונות? נסו לאתר קונפליקט בין ילדים בחצר, ובחנו איך הצוות מגיב- בתוקפנות? בדיאלוג? דברו עם המחנכות- שאלו אותן- מה אתן עושות עכשיו? ראו לפי התשובה את מידת המקצועיות. הזהרו מ"הכנה לכיתה א" בגילאים 0-3 אין בכך צורך, ולרוב זה יגיע מתוך רצון לרצות את ההורים.

הגיינה– חשוב לא פחות, לבדוק את ניראות הגן. שימו לב שישנם גנים רבים בהם יש חצר גרוטאות, זאת על פניו נראת לנו מאוד מוזנחת אולם יש לה ערך חינוכי רב . לרוב, גנים המחזיקים חצר גרוטאות יחזיקו גם באג'נדה חינוכית מורכבת בעלת מטרות וערכים.
חשוב שהגן יהיה נקי, נעים ומסודר אבל- לא נקי מדי! חשבו, אם הגן נקי במיוחד בזמן פעילות הילדים, זה עלול להעיד על התעסקות יתרה בניקיון על חשבון עבודה עם הילדים.

אג'נדה וערכים- פגשתי כבר מאות הורים בימים פתוחים, והשאלות חוזרות על עצמן- מה סדר היום? מה מכינים לאכול? אולם, אף אחת עד היום לא שאלה אותי- מה הערכים המובילים בגן? מה הגישה החינוכית שלי? איך זה שאנחנו דואגות מה ת/יאכל הילד/ה  שלנו, אבל לא שואלים אילו ערכים שואפים ללמד בגן הזה? השאלה הזאת היא אחת השאלות החשובות ביותר ותוכלו ללמוד מהתשובה רבות על אופי הגן. גן חייב להתבסס על ערכים! אם נשאל "מה הערכים בגן" ולא תהיה תשובה , אנחנו צריכים לבדוק האם לגן הזה יש בכלל שאיפות ומטרות חינוכיות אמיתיות? הלמידה בגילאים 0-3 הינה למידה בלתי פורמלית ומתרכזת כולה ברכישת מיומנויות חיים- כל אלו יכולים לקרות רק דרך ערכים. תכנים המועברים במפגש הם לא העיקר אלא רק כלי ללמידת מיומנויות ופיתוח חשיבה ערכית כמו למשל: חברות, עזרה לזולת, קבלת השונה, צניעות, אחריות, עצמאות.

מעורבות ההורים- הגבול בין "התערבות הורים" לבין "ניתוק ההורים" הוא גבול דק מאוד. אנחנו שואפות להיות בגן הרואה בהורה שותף/ה למלאכת החינוך. מחד, חשובה התקשורת בין ההורים לגן, לביסוס תחושת השייכות של הילדים עצמם (אם אני לא ארגיש כאן בנוח, הילד/ה שלי ת/ירגיש אותי, ויחווה קושי בהשתלבות) מאידך, אנחנו רוצים להיות בגן שבו יש גבולות להורים. מטרת ההנהלה היא לנוע כל הזמן על התפר הדק שבין התחשבות, הקשבה, מתן יעוץ והתגמשות בהתאם לצרכי ההורה והילד אל מול הצבת הגבולות בגן והקפדה על נהלים. המטרה של המנהלת היא ליצור מצב בו האחריות הקהילתית כלפי כל הורי הגן, והמחוייבות האישית לכל הורה וילד/ה יהיו שווים במעמדם.

אופי הביקור- כולנו רוצות לבקר בזמן שנוח לנו, ושמתאים לנו, אבל, האם זה נוח לילדי הגן? מצד אחד, אנחנו רוצות להגיע ולראות פעילות אותנטית ולא "מבויימת" לכבודנו, מצד שני, יש להעריך גנים שמכבדים את הילדים במרחב שלהם, או אם תרצו, בבית השני שלהם. נכון שיש משהו שמעורר בנו חשד כשמסרבים להכניס אותנו פנימה, אבל אם תקבלו את יחסי הכבוד בין הצוות לילדים, תתרצו ותבינו שגם אם מזמינים אתכן ליום פתוח, יש דברים שאי אפשר להסתיר ותוכלו לגלות אותם על ידי בחינת הנושאים המפורטים כאן.

חוגים- גם זו שאלה שאני שומעת רבות, האם יש חוגים בגן? נעצור שניה וננסה להבין מה המשמעות של חוגים בגן? אנחנו תופסות את החוגים כפעילות מעשירה, אך האם בחוג של 45 דקות, פעם בשבוע יש למידה משמעותית? התשובה היא- לא. מה כן משיגים מהחוגים? חוויה קצת אחרת, מגע עם דמויות חינוכיות אחרות, משהו לצפות לו במשך השבוע…חוג אחד או שניים מספיקים. על הצוות החינוכי להיות אחראי על חשיפת הילדים למגוון העשרות בתחומי ידע שונים. שימו לב שהחוגים בגן למטרה חינוכית ולא למטרה שיווקית (כי זה נשמע ממש טוב כשיש כל יום חוג, אבל מה הצוות החינוכי עושה בזמן הזה?) גן פעיל הוא גן שאין בו זמן לחוג כל יום.

אינטואיציה– כן. אינטואיציה! כהורים, יש לנו כלי חשוב ומשמעותי שיכול לעזור לנו – הלב שלנו. אנחנו מרגישות כמשהו לא טוב עובר על הילד/ה שלנו… למדתי עם השנים שהאיטואציה שלנו היא כלי משמעותי בכל הקשור לגידול הילדים שלנו. השתמשו בו. הכי חשוב, שתרגישו שאתן מתחברות. שזה מקום שאתן רואות את עצמכן מגיעות אליו פעמיים ביום ומרגישות בנוח. רק כך תוכלו להבטיח לילד/ה שלכן סביבה נעימה ובטוחה.

עוד טיפ קטן וחשוב…

המלצות– קחו בחשבון שכמעט על כל גן יש המלצות, אפילו גנים שהיו בהם גילויי אלימות זכו להמלצות חמות. לכן אני ממליצה לעמוד בכניסה לגן בסוף היום ולתפוס הורים אקראית ולשאול איך הם מרגישים?

מאמר טפים 3

תפסו הורים בכניסה לגן

למה הם בחרו בגן הזה? האם היו מחליפים אותו בגן אחר? אם היה להן ילד נוסף, האם היו שולחות גם אותו לגן הזה?  בנוסף, נסו לעבור ליד הגן בין השעות 9:30-12:00 ולהקשיב- מה שומעים מבחוץ? צעקות? צחוק? איך מתקשר הצוות החינוכי עם הילדים? צעקות למרחקים? יש תחושה של הרמוניה ? או של כאוס?

לאחר ההחלטה, הקפידו לקרוא את כל הסעיפים בחוזה שבין ההורים לגן. (ואין אם חוזה, זו בעיה) התעכבו על סעיפים שאינם ברורים לכן, ודאו שיש לכן גם סעיפי יציאה הוגנים. הקשר ביניכן לבין הגן הוא אינו חתונה קתולית. היו כנות עם עצמכן, ואם אתן מרגישות בשלב כלשהו בשנה שהבחירה היתה לא מתאימה, תמיד אפשר להיפרד ומצוא מקום מתאים יותר.

ולסיום, עצרו ולרגע ושאלו את עצמכן- האם בחרתן בגן בגלל שהוא ממותג כגן איכותי? או שהתחברתן בלב שלם לגישה החינוכית ולנפשות הפועלות? כי  אין גן טוב, יש גן טוב עבורי.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s